יום חמישי, 28 בספטמבר 2017

המשמעות הכלכלית של פחות מדי שעות שינה


. אאג מסומן במסגרת אדומה.  תנועות עיננים מודגשות בקו אדום .REM. שנת .REM
מקור התמונה: ויקיפדיה

Matthew Walker הוא חוקר שינה. הוא מנהל מרכז לחקר השינה האנושית באוניברסיטת ברקלי. לדבריו, מחקר הראה כי מחסור בשינה גורם לנזק של 30 ביליון לירות שטרלינג למשק הבריטי, כ-2% מהתוצר הלאומי הגולמי של בריטניה. 
Walker טוען שנדרשות 8 שעות שינה בלילה. התוצאה של ויתור שיטתי על שעות שינה היא השפעה מזיקה על כל האספקטים של הביולוגיה שלנו. בין השאר עליה בסיכוי לחלות במספר רב של מחלות ביניהן סרטן ואלצהיימר. היא מקצרת את תוחלת החיים ועשויה להגדיל סיכוי לתפקוד פחות טוב, למשל: הגדלת הסיכוי לתאונות דרכים.
Walker מבסס את טענותיו על תוצאות של מספר רב של מחקרים.


אם Walker, החוקר במשך 20 שנה את התחום, צודק, ברור שההשפעה של חוסר שינה אינה רק על הכלכלות הלאומיות: יש לה תוצאות גם על כלכלת המשפחה. למחלה קשה או לקיצור תוחלת החיים יש גם משמעויות כלכליות למשפחה.

למידע מקיף יותר על הרקע האקדמי של Walker ועל הנזקים שבחוסר שינה קראו את המאמר הבא, שאני קראתי: The shorter you sleep the shorter your life: the new sleep science.
אתם יכולים לעשות גם את מה שטרם הספקתי לעשות: לקרוא את הספר שהוא כתב: Why We Sleep, המוזכר במאמר. 
בשני המקומות האלה לא מסתפקים רק בטענות, אלא מנסים להציג גם הסבר ביולוגי או נוירולוגי לטענות.

תרבות חוסר השינה
על פי Walker, לפני 75 שנים רק 8% מהאוכלוסיה ישנו פחות מ-8 שעות. בארצות המפותחות של היום מדובר ב-50%. שינה של 8 שעות בלילה נתפסת חברתית כחולשה או כעצלנות.
את המונח "תרבות חוסר השינה" לא קראתי במאמר על Walker. טבעתי אותו בעצמי על משקל המונח תרבות הצריכה, המזיקה בפני עצמה. אני מניח שאני לא היחד שמשתמש במונח תרבות חוסר השינה, בודאי קדמו לי אחרים שהשתמשו באותו מושג. 
Walker טוען כי רופאים נותנים כדורי שינה אבל אינם מעודדים שינה מספיקה ונכונה.

מה זו שינה נכונה?
על פי המאמר, דפוסי השינה שלנו הם מחזורים של 90 דקות. השינה היעילה היא לקראת סוף כל מחזור. איך מודדים זאת? לפי דפוסי הפעילות של גלי המוח, אבל תנועות העיניים הן במתאם גבוה עם דפוסי הפעילות של גלי המוח. 
בזמן השינה האפקטיבית של תנועות עיניים מהירות יותר, באנגלית: Rapid Eye Movements או בראשי תיבות REM. 
המשמעות היא השלמת שינה באמצעות נמנומים קצרים אינה שקולה לשינה רציפה משום שאינה כוללת את שלב ה-REM בו מושגות התוצאות.  
Walker מדבר גם על התועלת של שינה בשעות קבועות. נדמה לי שבזה עלול להיות יותר קשה לעמוד.

גילוי נאות
לצערי אני ישן כ-6 או 7 שעות בלילה. זה קורה רק משום שאני מתעורר ואיני נרדם יותר.
לעומת זאת אני משלים פעמיים ביום תרגול של 20 דקות של מדיטציה. מחקרים הראו שדפוסי גלי המוח בסוג המדיטציה שאני מודט הם דפוסים של שנת REM, כך שאני משלים חלקית את החסר. 

מה יוצא לי מי זה?
קוראים אולי שואלים את עצמם את השאלה הזו. ההנחה  שיש משהו בדבריו היא סבירה. הם מתאימים למסקנות של אחד מחבריי, רופא שחקר את נושא השינה, ולמאמרים שקיבלתי ממנו קישורים אליהם.
אם הוא צודק, מן הראוי שמי שישן פחות ישקול שינוי דפוסי השינה שלו. 
זה עשוי להשפיע גם על ההיבטים הכלכליים שלו ושל משפחתו, שבו עוסק בלוג זה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...