יום חמישי, 14 בדצמבר 2023

למה לשים לב בחידוש ביטוח רכב?

 



רבים מבטחים את המכוניות שלהם מה-1.1 ועד ל-31.12 של שנה קלנדרית. 

סוף השנה הוא גם מועד חידוש ביטח הרכב. 

פוסט זה אינו מדריך מקיף לביטוח רכב. הוא מעלה כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהן.


הכי חשוב: לא לשכוח לחדש את הביטוח


פגשתי כבר אנשים שסיפרו לי שהם גילו שביטוח הרכב שלהם הסתיים והם שכחו לחדש אותו. 

ממש לא כדאי לשכוח. ברוב המקרים הסיכון שיקרה נזק גדול לרכב ו/או פגיעה בצד שלישי הוא גדול. 


השוו ובידקו הצעות


כמו בכל נושא, צרכנות נבונה מחייבת בדיקת מספר הצעות. 

יותר קל לחדש אוטומטית, אבל עלול להיות לזה מחיר כספי ניכר. 

חברות הביטוח רוצות להקל עליכם לבטח את הרכב אצלן. 

לחברה בה אתם כבר מבוטחים יש את כל הפרטים ולכן היא יכולה להציע לכם תהליך קל יותר לחידוש הביטוח.

במקרה שלי החברה בה אני מבוטח עד סוף השנה שלחה לי בלי סוף תזכורות לבטח. התזכורות כללו: תהליך קל ופשוט למילוי הטפסים הנדרשים, הנחות המגיעות לי בגלל שהייתי מבוטח בשנה הקודמת ופיתויים נוספים.

מי שמבין את המחיר של הלוואת אקספרס באמצעות לחיצה בודדת או מספר לחיצות במחשב או בטלפון החכם, צריך להבין שהמצב גם בביטוח רכב עלול להיות דומה: לרוב הלוואות אקספרס הן בריבית גבוהה יותר.

במקרה שלי, עם כל ההנחות והפיתויים ההצעה "הזולה" של החברה בה הייתי מבוטח הייתה יקרה ביותר מ-700 שקלים מהצעה אחרת שקיבלתי.


יתרון לגודל של קבוצות


אם אתם שייכים לקבוצה שבה הרבה מבוטחים סביר שיהיו חברות ביטוח שיתנו הצעה זולה יותר לכל המשתייכים לקבוצה. 

כשמקבלים משהו בהנחה ובמיוחד כשמקבלים משהו  בחינם חשוב להבין מה מרוויח מזה זה שנותן הנחה או בחינם. הניחו שתמיד הוא מרויח משהו. אין הנחות חינם.

כגימלאי של שירות המדינה (הקפאתי את זכויות הפנסיה שלי כשנאלצתי בעל כורחי לעזוב את שירות המדינה אחרי יותר מעשרים שנה ולהפוך לעצמאי) אני זכאי לביטוח של עובדי המדינה. זו קבוצה גדולה, שעושה בכל שנה מכרז בין חברות הביטוח. זוכות אלה שמציעות מחירים זולים יותר ו/או תנאים אחרים טובים יותר.

זה כמובן נכון גם לקבוצות עובדים אחרות ולמועדונים שבהם מספר רב של חברים.


היעדר תביעות


היעדר תביעות בשלוש השנים האחרונות מקנה הנחה בביטוח. 

שוב צריך לשאול מה מרוויחה חברת הביטוח מזה שהיא נותנת הנחה? 

ההנחה היא, שהסיכוי שמי שבאופן מתמשך אינו תובע יגיש תביעה בשנה הנוכחית קטן יותר מהסיכוי, שמי שהוא תובע סדרתי יגיש תביעה.

חברות הביטוח מעוניינות בלקוחות הטובים יותר עבורן ופחות, אם בכלל, מעוניינות במבוטחים לא טובים. 

בדיוק כמו הבנקים שמעוניינים בלקוחות מבוססים ואמינים, שיצרכו שירותים בנקאיים עם דגש על זה שדירוג האשראי שלהם טוב, כלומר: הסיכון שלא יעמדו בהחזרי הלוואות קטן. 


היעדר תביעות מזווית של שינויים בביטוח כלי רכב


כמו בכל שוק גם בשוק זה יש שינויים שכדאי לעקוב אחריהם.

אחד השינויים הוא האפשרות לעשות ביטוח חובה בחברה אחת וביטוח מקיף או ביטוח צד שלישי בחברה אחרת.

הרגולטור רוצה לעודד תחרות. 

באופן אישי, נראה  לי שבמצב שלי ההפרש הלא גדול בעות ביטוח חובה לא מצדיק עבורי את המורכבות של ביטוח רכב בשתי חברות שונות.

בהחלט יש אנשים שמצבם שונה משלי ועבורם זה מוצדק. 

העלתי את הנושא של פיצול הביטוח רק משם שכמו שחברות הביטוח רוצות להקל על הלקוחות להמשיך לבטח אצלן הן מנסות להקשות על מעבר לחברה אחרת. 

לא בטוח שתהליך קבלת מסמך על היעדר תביעות בשנים הקודמות יהיה תהליך קל ופשוט.

לפני האפשרות להפרדה של ביטוח חובה וביטוח רכוש היינו מקבלים דוח פשוט של תביעות בשלוש השנים האחרונות. בכל שנה צויין היעדר תביעות או מספר תביעות. 

אם ביטחתם בחברה חדשה, צריך למסור לה את הדוח. 

גם השנה קיבלתי בדוא"ל דוח היעדר תביעות מהחברה בה ביטחתי את הרכב בשנה שעברה. 

הייתה רק בעיה אחת קטנה: היה כתוב שם שהוא מתייחס לביטוח חובה. 

היות שלא הייתי ער לשינויים שלחתי את הדוח לחברה החדשה בה אהיה מבוטח. 

התוצאה: אמרו לי שזה אינו מספיק אני צריך לצרף דוח על היעדר תביעות על ביטוח צד שלישי או מקיף על הרכב. את הדוח הזה כאמור לא קיבלתי מהחברה בה הייתי מבוטח. 


יש שתי דרכים להשיג דוח זה:

1. באזור האישי בחברת הביטוח.

במקרה שלי, קודם מקפיצים לך מסכים מביעי שמחה על זה שבחרת לחדש את הביטוח (לא מה שעשיתי או רציתי לעשות) ורק אחרי זה אתה מנווט לדוח המתאים.

2. בהר הביטוח של משרד האוצר.


מחיר זה לא הכל


אל תשכחו שיש גם איכות השירות ולא רק מחיר. במונחים אחרים: יחס עלות/תועלת

בלא מעט מקרים איכות הטיפול בתביעה חשובה יותר מהפרשים לא גדולים במחיר.

בעבר הרחוק יכולתי לעשות תהליכים מובנים לא מסובכים שבאמצעותם ידעתי להבחין בין חברת ביטוח טובה יותר לחברת ביטוח טובה פחות וגם בין סוכנים טובים לסוכנים גרועים. 

בעולם הדיגיטלי אני כבר לא מסוגל לעשות את זה במאמץ סביר. 

הדרך העיקרית לעשות זאת היא באמצעות התנסות. 

קיבלתם שירות גרוע או לא קיבלתם שירות כלל, על תבטחו יותר בחברה הזו

באופן דומה פעלתי בנושאי השקעות. את כל בתי ההשקעות, פרט לאחד, בחנתי לפי ביצועים ועלויות. את בית ההשקעות שהבנתי, על בסיס התנסות, שאני (וכל לקוח אחר) אינו מעניין את הבעלים, בחנתי לפי פרמטר אחר: האם התחלפו הבעלים או לא?







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 2 - התנהלות כלכלית שוטפת

  בחלק הראשון של סדרת הפוסטים הצגתי סוגיות וקשיים בזוגיות בפרק ב' עם דגש על סוגיות כלכליות.  בפוסט זה אתמקד בהתנהלות כלכלית שוטפת, כלומ...