יום שני, 18 באוגוסט 2025

תוכנית לאומית "לחזון אפס" ההרוגים בתאונות דרכים: ברוב מדינות OECD - כן בישראל -לא

 


כותרת הכתבה של יפעת ראובן בדה-מרקר מ-15.8.25 היא: העיר הענקית שבה לא נהרג אף אדם בכבישים בשנה האחרונה.

לטעמי, הכותרת במהדורה המודפסת מוצלחת יותר: "בהלסינקי לא נהרג אף אדם בכבישים בשנה האחרונה. זה אפשרי".  

בהלסינקי בירת בפינלנד יש 686,595 (נכון ל-30 במרץ 2025). מספר התושבים בעיר ובמטרופולין שסביבה קצת יותר מכפול. 

לא הייתי מגדיר אותה כעיר קטנה אבל בוודאי לא עיר ענקית. ערים ענקיות הן למשל שאנגחאי ובייג'ינג בסין. 


אי אפשר להתעלם מזה שהלסינקי היא העיר הראשונה בעולם בה מומש במציאות "חזון אפס" של מספר ההרוגים בתאונות דרכים במשך שנה (מיולי 2024 עד יולי 2025). 


לשם השוואה בישראל נהרגו בכבישים בשנת 2024 439 אנשים שיא של 18 שנים וגבוה ב-22% מספר ההרוגים בשנת 2023. 

העלות הכלכלית של תאונות דרכים בישראל לקופת המדינה מגיעה ל-23 מיליארד שקל בשנה. 


ככה זה כשמצמצמים את תקצבי הרלב"ד ואגף התנועה במשטרה. 

כפי שאומרת ד"ר עלית אופנהיים מאוניברסיטת תל אביב, המתמחה בנשא: "אם השר לביטחון לאומי הוא עבריין תנועה בגלוי אז למה אפשר לצפות מהאזרח? אם התוכנית לבטיחות בדרכים נשארת רק על הנייר, זה רק מעיד על ההידרדרות העקבית והמייאשת".


כיצד ממשים את "חזון אפס" במדינות OECD?


מימוש החזון כולל שינויים מערכתיים בתחבורה:


1.הפחתת מהירות המקסימום בכבישים עירוניים מסוימים ל-30 קמ"ש


2. פיקוח משטרתי ואכיפה

בהלסינקי זה נעשה באמצעות מצלמות ולא באמצעות ניידות.


3. חינוך


4. אמצעי בטיחות מתקדמים


5. תכנון עירוני מוטה להולכי רגל, שבילי אופניים ותחבורה ציבורית 


בהלסינקי הוסיפו נטיעת עצים. הטענה היא שרחובות מוצלים נעימים יותר להולכי רגל. נהגים נוהגים ביותר זהירות באזורים מיושבים עצים משדרים שזה אזור מיושב.


הלינקי היא המובילה אבל גם בערים אחרות יש צמצום משמעותי במספר ההרוגים בתאונות דרכים. 

מדינת ישראל נשארת מאחור והמגמה בה הפוכה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סדרות הרצאות שלי על בנקים

  עד היום ניסיתי להציע בדרך כלל הרצאות שונות בנפרד.  היות שכבר הצטבר מספר רב של הרצאות על בנקים החלטתי להציע למעוניינים סדרת הרצאות על הנוש...