יום חמישי, 25 בספטמבר 2014

ריבוי לאומים: ישראל? ארה"ב? - סין

ישראל היא מדינה אליה עלו יהודים מכל קצווי תבל. יהודים בעלי חזות שונה, שגדלו בתרבויות שונות ולפעמים גם כאלה שאינם יהודים. תוסיפו לזה את המיעוט הערבי, המיעוט הדרוזי, המיעוט הצ'רקסי ואולי מיעוטים נוספים שלא עלו על דעתי ותוכלו לראות מדינה הטרוגנית מבחינה תרבותית.

גם ארצות הברית היא מדינה הטרוגנית. למעשה קהילות המהגרים הן כמעט מכל מדינה שתחשבו עליה. 

השתייכות לקהילת מיעוט עלולה להשפיע (לרוב לרעה) על מעמד כלכלי-חברתי.

מוכרות לנו לא מעט דוגמאות של אפליית בני מיעוטים, כגון: שחורים או היספנים, בארה"ב. האפליה היא בתחומים כגון: קבלה למקום עבודה, קבלה ללימודים, שכירת או קניית דירה והשתייכות למועדונים חברתיים. 

לצערי, גם בישראל נתקלים באפליה כזו. כשנתתי ייעוץ בכלכלת המשפחה למשפחות יוצאות אתיופיה, נתקלתי במקרים כאלה (גם היום מוזמנים יוצאי אתיופיה לקבל ממני ייעוץ ללא תשלום). 

לרובנו זה יראה מוזר, אבל גם בסין יש מיעוטים רבים. על רובם רובנו לא שמענו ובוודאי שאיננו מכירים אותם.
בסין יש 56 מיעוטים אתניים שונים. קבוצת הרוב נקראת האן. לפי הויקיפדיה העברית, 91% מתושבי סין משתייכים לקבוצה זו.

ביונאן בה ביקרתי, חיים בני 26 מתוך 56 המיעוטים האתניים. לכל קבוצת מטיילים מצורף גם מדריך מקומי. ביונאן התחלפו המדריכים שלנו כמעט מדי יום. לרוב המדריך היה מבני המיעוט המקומי.

האם בני המיעוטים האתניים מופלים לרעה בסין?
אין לי די מידע על מנת לענות על שאלה זו. ישנם כמה סימנים המראים על יחס טוב ולא מפלה כחלק מהמדיניות הרשמית של השלטון המרכזי.

סימן 1: לבני המיעוטים אין הגבלה קשיחה של ילד אחד במשפחה במו עיני ראיתי הרבה משפחות של בני מיעוטים עם שניים-שלושה ילדים.


סימן 2: העדפה לבני מיעוטים בקבלה לאוניברסיטאות
מערכת הניקוד לצורך קבלה לאוניברסיטאות כוללת גם נקודות העדפה לבני מיעוטים. כך למשל, אם שני מועמדים באו מאותו אזור פריפריה, בן המיעוטים יזכה להעדפה בהשוואה לעמיתו בן ההאן. 

סימן 3: עידוד וטיפוח התרבות המקומית
שימור התרבויות המקומיות, השפות המקומיות ואפילו הדתות המקומיות זוכה לסיוע מהשלטונות. כך למשל, ביקרתי במוזיאון של תרבות בני הנסי, אחד מהמיעוטים ביונאן. במוזיאון הוצגו התלבושות המסורתיות, כתבים בשפתם המשתמשים במערכת הכתב הייחודית שלהם ופריטים היסטוריים מתרבותם. השלטונות המרכזיים מעודדים מופעי פולקלור ומוזיקה מסורתיים של בני המיעוטים.

אם הכל כל כך טוב אז למה זה לא טוב?
חלק מהמיעוטים מתנגדים באופן כזה או אחר לשלטון הסיני. זה כולל לפעמים פעילות אלימה. באחד מאזורי סצ'ואן, עצרה המשטרה את כל המכוניות לבדיקה. הם חיפשו אמצעי לחימה.

יש מיעוטים שרוצים יותר. בחלק מהמקרים הם רוצים יותר אוטונומיה, במקרים אחרים הם עשויים לרצות השקעה גדולה יותר באזורי הפריפריה בהם הם גרים.

יש החושבים שמונעים מהם לשמור את תרבותם הייחודית. כך חושבים למשל הגולים הטיבטים.  

בחלק מאזורי מגורי המיעוטים יש מהגרים סינים בני האן. המקומיים עשויים לחשוב שהשלטון מעדיף את בני האן (לא בהכרח השלטון המרכזי. זה יכול להיות שלטון המחוז או שלטון הנפה).

האם תישמרנה התרבויות?
על מנת שתישמרנה התרבויות, צריכים להיות כאלה שישמרו אותן. במוזיאון המציג את בני נסי יש גם תמונות של בני אדם חיים: אלה הם כוהני הדת שלהם. מספר התמונות של כוהנים חיים היה בין 20 ל-30. 
רק כוהני הדת יודעים לכתוב בשפתם. 30 הוא מספר קטן מדי על מנת לשמר שפה לאורך זמן.
יותר ויותר צעירים ילכו ללמוד באוניברסיטאות או לעבוד בעיר הגדולה. שפת הלימודים/עבודה תהיה באופן טבעי סינית.

גם אם השלטון הסיני המרכזי יתמוך בתרבויות של מיעוטים, לטווח ארוך לא ישרדו תרבויות שמספר השומרים עליהן קטן.  

הערת שוליים
אם תקראו פוסטים שלי על שכנתה הקטנה של סין (ושל הודו) בהוטן, תוכלו לראות, איך המנהיגים של מדינה זו מנסים לרתום את האזרחים לשימור תרבותה ולהימנעות מהיטמעות בתרבויות השכנים או בתרבויות המערב. 

פוסטים לדוגמה:

כלכלת המשפחה בבהוטן: האתגרים של המדינה 

כלכלת המשפחה בבהוטן: אל"ג תל"ג

כלכלת המשפחה בבהוטן: רקע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...