יום רביעי, 11 באפריל 2018

תקנים לניהול סיכונים: עקרונות

תקני ניהול סיכונים בינלאומיים התפתחו באופן אבולוציוני. הם התפתחו מתקנים לאומיים בתחום שנוצרו במדינות שונות ומהצרכים הדינאמיים של ניהול סיכונים, הנובעים משינויים בעולם בכלל ובעולם העסקי בפרט.
במשך הזמן הם ממשיכים להתפתח באמצעות מהדורות חדשות ומשופרות שלהם. 
בשנת 2017  יצאה מהדורה חדשה של COSO ERM Framework
בפברואר 2018 שוחרר תקן חדש של ארגון התקנים הבינלאומי ISO 31000:2018. השוואה בינו לבין התקן הקודם של אותו ארגון עשיתי בפוסט קודם.

עקרונות: המשותף לכל התקנים
עקרונות (Principles) הם דבר המשותף לכל התקנים. איני מתכוון להגיד שהעקרונות זהים בכל התקנים. מה שאני טוען הוא שכל תקן כזה מציב עקרונות לניהול סיכונים.
בפוסט שהשווה בין ISO 31000:2018 ל-ISO 31000:2009 ציינתי כי אחד ההבדלים הוא צמצום ופישוט התקן. אחד הדברים שצומצמו הוא מספר העקרונות: ב-ISO 31000:2018 יש רק 8 עקרונות. 

חשיבותם של עקרונות
העקרונות הם הבסיס לבניית ניהול סיכונים בארגון הם מנחים את הארגון בבניית ניהול סיכונים אפקטיבי ויעיל ובהסבר המטרות והכוונות של ניהול הסיכונים בארגון. הסברים נדרשים על מנת ליידע את עובדי הארגון באופן כללי על ניהול הסיכונים שנעשה בו.
לא רק את עובדי הארגון ניתן ליידע. אפשר ליידע גם שותפים עסקיים. אפשר ליידע גם את הלקוחות ואפשר ליידע גם את הציבור הרחב.
יידוע שתי הקבוצות הראשונות חשוב משום שנדרש שיתוף פעולה שלהם ביצירת המסגרת ובבניית הקריטריונים והתהליכים של ניהול הסיכונים ובמימושם בפועל.
במקרים רבים גם לקוחות עשויים לתרום לשיפור ניהול הסיכונים של ארגון.

האם לעקרונות יש תועלת גם ברמה האישית וברמה המשפחתית?
בלוג זה ממוקד בכלכלת משפחות ויחידים ולכן השאלה בכותרת פסקה זו נשאלת באופן טבעי.
התשובה לשאלה הזו היא חיובית. משפחה המעוניינת לנהל את מכלול הסיכונים הכלכליים שלה בראייה כוללת יכולה להציב מספר עקרונות לפני בניית תוכנית ניהול הסיכונים שלה.

כך למשל, העיקרון הראשון של ניהול סיכונים ב-ISO 31000:2018 הוא Integrated. המשמעות היא שניהול הסיכונים הוא חלק אינטגרלי מפעילויות אחרות. בהקשר של ניהול סיכונים בכלכלת המשפחה, המשמעות היא שילוב מלא של ניהול הסיכונים עם היבטים אחרים של ניהול כלכלת המשפחה. 

קורס ניהול סיכונים
בתחילת חודש יוני אעביר קורס ISO 31000 ניהול סיכונים מטעם חברת PECB הקנדית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...