יום רביעי, 17 במאי 2023

הלוואות מקרן השתלמות: לא תמיד משתלם

 


נדב טסלר הוא מומחה לפנסיה. טסלר כותב על הנושא באתר פנסיוני. אני ממליץ לקוראי הבלוג שלי לקרוא מדי פעם מאמרים שהוא כותב. אפשר וכדאי ללמוד מהם. 

הפעם אתייחס לנושא שבכותרת מהזווית של מה שטסלר פרסם ומהזוית האישית שלי. 


מדובר בשני דברים שפרסם טסלר:

1. כתבה שכותרתה: אלפי ישראלים לקחו הלוואה מקרן השתלמות וכעת משלמים את המחיר.


2. בגרף שפרסם בטוויטר. 

אני מצרף קישור לגרף

לנוחות אלה שאינם בטוויטר צרפתי את הגרף:

מקור: נדב טסלר

שני הפרסומים של נדב טסלר כנראה קשורים לאותו דבר. 
הפרסום הראשון מתייחס לאנשים שלקחו הלוואה מקרן השתלמות בריבית נמוכה (במקרים רבים ריבית פריים פחות 0.5%). 
כשהם עשו את זה הריבית במשק הייתה נמוכה. ההלוואה הייתה הלוואה עם ריבית נמוכה במיוחד. 

קרן ההשתלמות הייתה יכולה לתת להם הלוואה נוחה משום שהיה ביטחון שהכסף יוחזר משם שהחיסכון בקרן ההשתלמות שהיה גבוה מסכום ההלוואה שימש כביטחון.

כשהתפתחה אינפלציה והריבית במשק עלתה, הריבית האפסית צמחה לריבית של יותר מ-5%. 
חלק מהלווים התקשו לעמוד בהחזרים.

הגרף שפרסם נדב טסלר מראה שברבעון הראשון של שנת 2023 היו פידיונות גדולים בהרבה מאשר בשנים קודמות מקרנות ההשתלמות. 

סביר להניח שלפחות חלק מהפידיונות הללו נבעו מקושי לעמוד בהחזרים השוטפים של ההלוואות מקרן ההשתלמות. מה שעשו אותם לווים פדו את קרן ההשתלמות והחזירו את ההלוואה.

כמובן, שחלק אחר מאותם לווים פדו את קרן ההשתלמות על מנת להחזיר הלוואות בריבית גבוהה יותר או חלק מהן, למשל: הקטנת משכנתא

גם במקרה זה סביר להניח שפדיון קרן ההשתלמות נבע מקושי לעמוד בהחזרים השוטפים של ההלוואות האחרות. 


הנתונים מתאימים לתופעות הנובעות מאותה סיבה של עליית ריבית בארץ ובעולם המערבי. 

בבלוג זה עסקתי בשתי תופעות כאלה קריסת בנקים בחו"ל וקשיים של חברת Tarya העוסקת בהלוואות P2P.


ההמלצה שלי


בתקופה של אי-ודאות כלכלית בארץ ובעולם וחשש מהאטה או סטגפלציה (שילוב של האטה ואינפלציה) היזהרו יותר בלקיחת הלוואות. 

הסיכונים של חוסר יכולת עתידית לעמוד בתשלומי החזר ההלוואה גדולים יותר.


הזווית האישית שלי


בדרך כלל אני נמנע מנטילת הלוואות. 

בעקבות גירושיי בחרתי להשקיע סכום כסף גבוה ברכישת דירה ובשיפוצה

מומחים הציעו לי לקחת הלוואה מקרן השתלמות לכיסוי חלק מההוצאות. 

ריבית של פריים מינוס חצי אחוז נראתה אטרקטיבית. לקחתי הלוואה של כמה מאות אלפי שקלים. 

בשונה מהאנשים שעליהם כותב נדב טסלר, לא התקשיתי בהחזר התשלומים אבל...


כשהריבית ששילמתי עלתה באופן חד החלטתי שבנסיבות המיוחדות שלי (החלטה כלכלית היא ספציפית לכל משפחה או לכל יחיד. אין בהכרח כלל שתקף לגבי כולם) יהיה נכון לפדות קופות גמל נזילות שאינן חייבות במס רווחי הון ולשלם את רוב ההלוואה. 

החלטה שלי נוגדת את ההמלצות המקובלות של מומחים, שממליצים בדרך כלל לא לפדות השקעות הפטורות ממס רווחי הון, אבל במקרה הספציפי שלי יש לי רושם שהן נכונות. 



 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 2 - התנהלות כלכלית שוטפת

  בחלק הראשון של סדרת הפוסטים הצגתי סוגיות וקשיים בזוגיות בפרק ב' עם דגש על סוגיות כלכליות.  בפוסט זה אתמקד בהתנהלות כלכלית שוטפת, כלומ...